Abbink, van schildersambacht naar schilderkunst in Eibergen.

Maak kennis met Herman Abbink, een huisschilder uit Eibergen met een passie voor kunstschilderen. Museum de Scheper organiseert van 1 december t/m 29 januari een expositie over deze schilder met een bijzonder tekentalent.

Herman werd geboren in 1930 als zoon van Hendrik Abbink, die in de Kerkstraat samen met zijn broer een schildersbedrijf had. Op de Willem Sluiterschool ontdekte men zijn tekentalent, maar volgens opa Abbink kon men van kunst niet eten en moest Herman een vak gaan leren op de ambachtsschool. Herman was autodidact en had veel hobby’s, maar het tekenen bleef trekken. Zijn verzameling boeken en tijdschriften over de geschiedenis van Eibergen en het landschap van de Achterhoek vormde de basis voor zijn latere landschapschilderijen.

Hij werd leerling-schilder in het bedrijf van zijn vader en ging ’s avonds naar de Academie voor Kunst en Industrie in Enschede. Een intense tijd en van grote invloed op het aanwakkeren van zijn passie voor de schilderkunst. Hier ontdekte hij de abstracte kunst, want in die tijd werd de expressionistische COBRA groep opgericht en ook Picasso beïnvloedde Herman indirect met zijn schilderijen.

Hij werkte met gouache en plakkaatverf en bij voorkeur ‘s nachts als het rustig was. Opa Abbink leerde hem de techniek van hout- en marmerimitatie schilderen.

De liefde kruiste zijn pad in de vorm van Lies. Zij stelde Herman voor de keus: “Ik trouw niet met een kunstschilder, want dan is er nooit brood op de plank”.Herman volgde zijn hart en nam het bedrijf van zijn vader en oom over. Er werd wel een concessie gedaan in de vorm van een klein atelier in de werkplaats van het bedrijf. De daar gemaakte werkstukken werden uitgebreid in familiekring besproken.

Herman werd een bekendheid in de Achterhoek en vooral in Eibergen; hij restaureerde schilderijen en lijstte ze in. De lagere scholen in Eibergen riepen hem om hulp bij het ontwerpen en schilderen van decors voor voorstellingen en ook voor de NOS maakte hij het decor voor een natuurserie van het Gelders Landschap. De muziek van “James Last op Klompen”, gekoppeld aan het ontwerp van “de Magere Brug” van Amsterdam werd in de jaren 70 zijn idee van een corsowagen tijdens een van de Bloemensymfonieën in Eibergen.

In de loop der jaren ontwikkelde Herman zich tot een klassieke kunstschilder, waarbij hij veel olieverfschilderijen maakte naar voorbeeld van schilders uit de Haagse School (Mesdag, Israëls etc.). Zijn schilderswinkel werd uitgebreid met kunstschildersmaterialen en men kon bij hem terecht voor advies.

Op 62jarige leeftijd stopte hij met het schildersbedrijf en ging op zolder kunstschilderles geven. Later verhuisde hij met zijn cursisten naar de Huve en deed in 1996 mee aan een wedstrijd met als thema “Het Hollandsche Landschap”. Hij won de 3e prijs.

Meerdere jaren heeft hij teken- en schilderlessen gegeven tot het Graafschap college in Doetinchem hem benoemde tot technisch specialist bij de vakopleiding schilderen.

 

Zijn zelfvertrouwen groeide en hij besloot van de winkelruimte aan de Kerkstraat een galerie te maken, genaamd Het Palet. Hier werden zijn werken en die van zijn cursisten tentoongesteld. Ook zijn kleinkinderen gaf hij schilderles en zijn motto was: 3 x kijken, 2 x denken en 1 x doen.

In deze periode ging Herman ook experimenteren met een uitdagender vorm van schilderkunst, nl. aquarel. Parkinson gooide echter roet in het eten, maar dat belemmerde hem niet om zo lang het kon, door te schilderen.

En nog een interessant weetje: Herman behoorde tot de vrijwillige bouwploeg die de villa van mw. Betsy Prakke heeft omgetoverd tot het huidige museum de Scheper.

Hij overleed op 26 september 2013, een indrukwekkend oeuvre achterlatend waarvan slechts een gedeelte getoond kan worden. Uit alles blijkt zijn liefde voor het Achterhoekse landschap.

expositie van 1 december t/m 29 januari