“Inertia”- expositie van Frederik Roes t/m 29 april

Vanaf heden tot en met 29 april exposeert museum de Scheper enkele schilderijen uit de serie Inertia van de Eibergse kunstenaar Frederik Roes.

Frederik Roes (1946-2016), geboren in Eibergen, werkte voornamelijk met diverse zwarte tekenmaterialen op papier. Daarnaast maakte hij kleine brons sculpturen. Het thema was steeds: tragiek en komedie van het menselijke bestaan. Zijn leven werd getekend door ziekte en tegenslag, maar de kunstenaar ging vol humor zijn volstrekt eigen weg.

Zijn vrouw Ellen zei ooit over hem: “Hij is behept met een extreme gevoeligheid voor alles wat geen kracht vertegenwoordigt, voor mensen, dieren en dingen die machteloos zijn overgeleverd aan hun lot”.
Deze gevoelens blijken ook uit de serie zwart/wit schilderingen Inertia oftewel schijnkracht. De menselijke gestalte en ook wel landschappelijke elementen werden door hem gebruikt zoals een componist het notenschrift hanteert, los van begrippen als figuratief of abstract.

Het werk van Frederik Roes bevindt zich in diverse particuliere en publieke collecties en een gedeelte is tot 29 april te bezichtigen in museum de Scheper.